سایبر بان

سایبر بان

دیده بان امنیت سایبری و پیشگیری از جرایم فضای مجازی
سایبر بان

سایبر بان

دیده بان امنیت سایبری و پیشگیری از جرایم فضای مجازی

آسیب پذیری امنیتی در تلفن همراه هوشمند اندرویدی؛ میزبان هکرها

آسیب پذیری امنیتی در تلفن همراه هوشمند اندرویدی؛ میزبان هکرها


برخی تلفن های هوشمند (Smart phone) در مقابل حملات بد افزارها از خود آسیب پذیری زیادی نشان می دهند که اندروید به دلیل تعداد کاربران بسیار زیاد، هدف اصلی بدافزارها و حملات امنیتی است.

چند پارگی و گسست میان نسخه های مختلف اندروید و عدم ارائه آپدیت برای نسخه های قدیمی تر توسط شرکت های سازنده موبایل ها، چیزی است که همیشه مورد بحث متخصصان امنیت بوده است. اما برای یک کاربر معمولی این موضوع چندان اهمیتی ندارد که اندروید نصب شده روی گوشی موبایل وی نسخه 2.3 باشد یا اینکه نسخه 2.3.7 باشد. زیرا در عمل و کارکرد، این نسخه ها تقریبا مانند هم هستند. 


 به هرحال از جنبه امنیتی، این موضوع مساله مهمی است. برای مثال وقتی یک اپلیکیشن آلوده در یک نسخه قدیمی اندروید رخنه کند، گوگل برای آن آسیب پذیری یک پچ نرم افزاری آماده کرده و آپدیتی را ارائه می کند. حال این بستگی به شرکت سازنده تلفن همراه شما دارد که این به روز رسانی را برای اسمارت فون شما هم ارائه کند، یا اینکه شما را در برابر این حمله و رخنه امنیتی بی دفاع رها کند. 

تنظیم زمان اینکه چه موقع آپدیت ها برای نصب روی گوشی های همراه هوشمند به کاربران ارسال شود، معمولا به اپراتور خدمات دهنده تلفن و شرکت سازنده موبایل بستگی دارد و چندان وابسته به گوگل به عنوان شرکت سازنده و پشتیبان اندروید نیست. اگر بخواهیم این موضوع را به دنیای کامپیوترهای شخصی تعمیم دهیم، مانند این است که شما یک لپ تاپ دل بخرید. آنگاه دل برای ارائه آپدیت ها، به جای هماهنگی  و همکاری با شرکت مایکروسافت، مجبور باشد که با شرکت خدمات دهنده محلی اینترنت (ISP) همکاری و هماهنگی های لازم را انجام دهد.

متاسفانه همه تلفن های اندرویدی در یک زمان، آخرین بروز رسانی ها را دریافت نمی کنند. زیرا برای اپراتورهای تلفن همراه چندان صرفه اقتصادی ندارد که برای ارسال آپدیت به تلفن های قدیمی یا کم استفاده، هزینه صرف کنند.


منبع: گردآوری

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.